Dubbel hoog
Grote vraag is dan natuurlijk: Hoe ziet het vernieuwde winkelcentrum er eind volgend jaar uit? En hoeveel én welke winkels komen er? Het aantal entrees wordt gehalveerd: van zes naar drie. Ook mensen van buiten Hilversum, die één keer per jaar het winkelcentrum bezoeken, moeten er immers hun weg kunnen vinden. Bovendien wordt de entree vanaf de Kerkstraat dubbel hoog, waardoor hoogte en licht ontstaat. De roltrappen worden vernieuwd, net als de lift. Ook het woordje ‘duurzaam’ komt voorbij. De technische installaties worden volledig vernieuwd en er komt ook een warmte-koude opslag, die de energiekosten voor de huurders drukt.
Een combinatie van grote bedrijven, lokale ondernemers en ‘spannende formules’ in een ‘waanzinnige uitstraling’. Dat is volgens Van der Schoor het nieuwe Hilvertshof. Over die ‘spannende formules’ wil hij nog niet te veel kwijt, maar hij geeft aan dat het voor Hilversum nieuwe winkels zijn.
Duidelijk is al wel dat het aantal winkels bijna halveert: van de 84 ondernemingen blijven er 48 over. Van der Schoor spreekt tegen dat er binnen het vernieuwde winkelcentrum geen ruimte meer is voor de kleine ondernemer. ‘In 2013 kregen we te maken met veel opzeggingen. Dat gaf ruimte om ingrijpende plannen te kunnen ontwikkelen. Je kunt dus achteraf stellen dat we gebruik gemaakt hebben van de leegstand. In plaats van een bedreiging hebben we die als een kans gezien.’
En voor elke ondernemer die wilde blijven, is een plekje gevonden. Drie grote modetrekkers – H&M en Zara zijn reeds bestaand, de derde partij wordt binnenkort bekendgemaakt (Primark?) – bezetten straks samen 24.000 vierkante meter, veertig procent van het totale oppervlak. Enkele winkels die blijven zijn Blokker, Jambelle, Treasure, Vishandel Volendam, Kruidvat, Hakky, Primera, Van Os en Dirk.
Metamorfose
Veel winkeliers verhuizen tijdens de werkzaamheden – het winkelcentrum blijft al die tijd gewoon open voor publiek – tijdelijk naar een andere plek. Maar pakweg vijftien winkeliers zitten straks gewoon weer op dezelfde locatie als nu. Van der Schoor omschrijft de herontwikkeling als een metamorfose, die het publiek best mag meebeleven. ‘Een kleine opknapbeurt was een optie’, zegt hij. ‘Maar ook bij de ondernemers was er de must om te vernieuwen. Bovendien, als je wilt dat Hilvertshof zijn waarde behoudt als belangrijk winkelcentrum van ‘t Gooi en omstreken moet je investeren.
‘DQS verzorgt de regelinstallatie ,uitgevoerd in het fabricaat Priva.